Gräsänka

Japp har ju varit gräsänka sen tidigt i torsdags morse då maken drog ut i fält för några dagar. HV övning ute på Utö i skärgården. Inte särskilt avundsjuk förutom igår då han fick vara med på personsök med hund hela dagen, jag vill också! Blev påmind om hur sjukt mycket jag saknar hund och träning :´(
De fick iallafall en hel ö för sig själva där tre killar gått "vilse" det hade tydligt tagit hela dagen då dera ö varit ett litet mount everest med en massa sten.

Under tiden här hemma har vi varit till Norrtälje för ett besök på apoteket förstår inte att apoteket här i hallsta går runt, suriga, långsamma och okunniga tanter med uruselt sortiment. Jag skulle ha medel mot svamp nehej det hade de inte utan de hade någon hokuspokus kur. Eh jaha tyckte jag får gravida ta dessa? Det viste hon inte så hon fick öppna och läsa bipacksedeln som sa nej. Så fint åka 10 mil för lite medel mot svamp. Gha!
Nåja det blev en mysig fika på Tösses tillsammans med tjejerna som fick välja i stort sett vad de ville förutom tårta och gigantisk bakelse (de kunde ha fått delat på en bakelse men det ville de inte) vad väljer de? En varsin chokladsnitt!

Det blev en sväng in på Rackartyg älskar deras leksaker men det blev bara fönstershopping men man fick lite julklappstipps.

Härhemma har jag rivit ned taket i vardagsrummet, alla taklisterna och gammal kulokabel som Mattias kopplade ur innan han åkte. Fy vad läskiga de är, ärgade och rostiga *burr* men nu är den mesta gamla elen borta i vårat hus bara vårat sovrum kvar. Idag har jag dessutom befriat taket från all nubb och svurit på dem som satt dit det fula uppspända papptaket men det var väl inne då. Sen var det ngn fyndig människa som inte ville ha det taket och smakade upp takskivor istället men de var ju lite enklare att ta ned eftersom de flesta spikarna följde med skivorna och de få som inte gjorde det var lätta att dra ut med hammaren. Nubben var inte lika lätt men idag hittade jag en magisk tång som jag har för mig man använder till elkablar egentligen, dessväre var det lätt att nypa sig själv med den =/

Vi har också varit till tippen idag och kastat en massa skräp inte för att det syns men snart kanske, riktigt stolt är jag över att jag börjar bli så duktig på att baka in släpet här hemma. När jag började köra med släpet tog det säker 45 minuter innan jag hyfsat var inne på gården under förutsättningen att ingen granne kom och behövde komma förbi på vägen. Nu har jag tagit mig långt in på gården och stängt av bilen på 5 minuter och det med bara tre omtag och mycket försiktigt backa för att det inte ska gå på tok alltför snabt.
Tror inte att jag kommer bli lika duktig som min pappa att backa med släp som kan göra det med förbundna ögon i sömnen. Sen så har ju han kört med släp dagligen i några års tid, kört skogsmaskin och en massa andra maskiner så jag går väl en aningens i bet på den kompetensen också =)
Fast vänta nu jag har faktiskt kört skogsmaskin på jälla på deras körplan och lastat någon stock men en gång i gymnasiet käns lite vagt mot att ha arbetat med sådana maskiner i skogen som yrke.

Jag har börjat känna av bebis bus i magen nu också och lite onödigt vetande är att h*ns fot är 2cm lång vilket är lika stort som Isabelles stortå och diametern på huvudet är 4cm. Så det är kanske inte konstigt om man har svårt att skilja på tarmrörelser och bebisen.

Åh vänta det hände ju något lite halväckligt igår också. Igårnatt vaknade jag av upprepade "Kas Majsan!" Det tog ett bra tag innan jag kopplade det till chas Majsan och frågade Isabelle vad det var frågan om. Fick till svar att Majsan höll på med hennes lastbil inser då att hon återigen har hittat en mus inne och hör Mattias röst i huvudet "Hade du inte skaffat katten hade du inte vetat att det var en mus inne" Orkade bara inte jaga musen just då så jag tog och slängde ut bara katten som förnärmat måste ha drämt huvudet i ytterdörren när jag snabt stängde den.
På morgonen hade jag glömt bort musen tills jag senare på dagen hör ett kvitter i badrummet och funderar på om vi fått in en fågel men Nej det är Majsan och musen rond 2 som dragit igång.
Slänger ut dem båda och hon kommer senare in och slickar sig om munnen perfekt tycker jag då var det avklarat. Senare upplyser dock Isabelle mig om att Tindra klappar musen *suck* Tindra hävdar motsatsen att hon bara gömmer den med gräs. Får in henne för att tvätta händerna och ber henne att låta den döda musen vara. Frid och fröjd tills jag ser henne bära omkring på musen i ett lönnlöv, gha! Får henne att släppa musen och inser att den är inte död än... In tvätta händer igen och nu även desivona lite eftersom hon fått någon form av rivsår som hon uppger vara från musen upptäcker att hon dessutom blöder från lillfingret där hon påstår att musen bitit henne nu dränker jag händerna i desivon istället.

Någon timme senare hittar jag musen sittandes utanför trappen fortfarande vid liv så då ledsnade jag och tog saken i egna händer, usla katt....

Är ni med eller har ni somnat ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0