Fy Fan för FANN VA-teknik

Som ni kanske förstår av rubriken så blev Mattias en av dem nio som får gå och då har han jobbat där sedan 2003! Det som käns ännu mer jävligt är att nyare killar får stanna.

Det osar död råtta rakt igenom här, för hur kan man efter nyår gå upp på skiftarbete för att få upp ett lager och knappt en månad senare sparka nio personer på grund av som det påstås vara lågkonjukturens fel? Borde inte företaget sett vart det var på väg redan innan jul? Nej fy fan här luktar det verkligen död råtta, jag tror att ni i ledningen mycket väl viste vart det var på väg och att skiftarbetet var erat sett att säkra ett lager så att ni kan hanka er fram ett slag. Måste ha känts bra att lura i arbetarna att det var för att ni ville göra ett snyggt bokslut på 2008 och inte för att mer än hälften av dem snart skulle få sparken.

Att ni dessutom har mage att komma ut med att hade det inte varit för allt svinn i plastpulver hade några jobb kanske kunnat räddats!
Borde ni inte ha sett vad anledningarna till alla dessa kassationer var och gått på den källan för längesedan? Något som jag reagerade på och då är jag inte ens anställd utan bara fru till en av era anställda. Vist alla gör misstag men när någon utmärker sig så pass mycket som i det här fallet förstår jag inte hur ni kunnat låtit det vara, fanns det inte en bättre placering eller mer handledning att ge till den personen som så tydligt behövde det? 

Jag har hört att det ska vara "Fun att arbeta på FANN" ja det har den nya ledningen verkligen misslyckats med och det blir än mer svart på vitt nu. Förut hade ni  killar som ställde upp till 110% procent och arbetskamrater som skickades hem för att de kom till jobbet fast de borde legat nedbäddade i sängen. Vad har ni nu? Jo killar som letar efter anledningar att få vara hemma för att ni har tagit bort allt vad "Fun att arbeta på FANN" innebär, det de har fått ha kvar har varit varandra tills nu.

Tydligen får man hos er inte ens vara hemma med sina barn när de är sjuka för då borde frun vara hemma? Är inte det trångsynt i dagens samhälle? Jag kan säga er att till skillnad från era anställda så trivs jag på mitt arbete och det käns meningsfullt att åka dit där mina chefer lyssnar på mig och dessutom är flexibla och gör vad de kan för att kunna lösa tider som inte fungerar med dagis tider. Inte som hos er där det är tvärstopp och man ska skaffa en barnflicka! Vilken svensson har råd med att ha en barnflicka? Dessutom så är det så att den som har lägre inkomst oftast är den som stannar hemma att det i det här fallet är mannen i hushållet är kanske inte lika vanligt men så blir det när man sänker sina erbetares löner och inte ger dem den lön de förtjänar.

Killar som verkligen har brytt sig om kvalitén på produkterna och som kommit med egna initiativ till hur tillverkningen av IN-DRÄN har kunnat effektiviserats, har bara fått stå och se på hur allt det de arbetat för har gått till spillo då kvalitén blivit allt sämre på just denna produkt.
T.ex. var jag ned på byggaffären här hemma som säljer era produkter förra sommaren och det första jag reagerade på var hur illa IN-DRÄN:en såg ut och kan ärligt säga att jag hade inte betalat en krona för dem men som tur är för er så har inte kunderna som ska bruka dessa haft förmånen att se dem göras på ett korrekt sett. Något som jag har haft förmånen att se göras live av kunnig personal som brytt sig om hur produkten blir i slutändan. IN-DRÄN:en har kanske blivit bättre sedan förra sommaren men borde inte ni som chefer ha stoppat dessa dåliga produkter eller är det så att ni hela tiden har velat driva företaget i botten på alla plan? Jag undrar jag om det inte är så för ska man inte med stolthet kunna titta på sitt arbete och säga att den där har jag gjort/ansvarat för?

"Det ska vara raka puckar på FANN" har jag hört men då är man ärlig mot personalen och vågar ge raka svar på raka frågor inte dravla bort dem. Självklart så blir ingen glad över att få sparken men ger man någon sparken så ska man vara ärlig om varför! Inte titta bort och berätta en saga. Ni har återigen misslyckats med vad ni har utlovat för vad jag har hört så existerar inga raka puckar på FANN VA-teknik men en hel del fula tacklingar som stinker. 

Nej Fy Fan För FANN VA-teknik och den nya ledningens demolerande av denna en gång så trivsamma arbetsplats som hade personal som trivdes och kände att de hade ett meningsfullt arbete att gå till. Jag kan bara önska er lycka till att skrapa upp resterna av allt det ni raserat men vem vet kanske ni lyckas vända allt det negativa till något positivt. Innerst inne hoppas jag egentligen att ni kör det i botten och själva står utan jobb med dyra lån och små barn att försörja. Fast ni kanske har sådana där populära fallskärmar så att det för eran del är lönsamt att fortsätta driva företaget mot botten.

Att ni bara stått passiva och låtit allt bli sämre gör mig förbannad och sedan att ni har mage att göra er av med killar som ni borde förstå att ni inte klarar er utan gör mig än mer arg och sen tycker jag synd om dem ni behåller för hur mår de när de får se sina föredetta arbetskamrater tillika nära vänner gå på knäna i lågkonjukturens Sverige? Ni var ett så starkt växande företag och att ni skyller på lågkonjukturen är enligt mig rena dravlet för om ni hade skött företaget bättre så hade det inte behövt bli så här.

Sen undrar jag vad i hela friden mutade ni facket med? Sex, sprit, resor, pengar? 
Fast det kanske är så att  facket bara är på arbetsgivarens sida idag för att det är där pengarna finns att tjäna, för medlemmarna verkar ju inte vara värda mer än två månadslöner om man får köpa ut dem. Vilket ni verkar vilja göra så fort det blåser i motvind och någon eller några arbetare säger ifrån när de känner att de blir felbehandlade.

Mänskliga rättigheter är väl ett onödigt påfund i era ögon och ni måste trivas med att veta att så många av era arbetstagare har legat vakna om näterna, haft magont och svårt att äta, att de dessutom nu gråter måste vara grädden på moset. För det är väl det ni strävar efter verkar det som  nämligen arbetare som psykiskt rasar ihop framför er så att ni kan njuta av deras förnedring.

/Petra

Jag vill förtydliga att allt ovan skrivna är mina personliga reflektioner och tankar kring företaget FANN VA-teknik och dess ledning. Mattias har inget med detta inlägg att göra däremot så kan jag om det så är hans önskan ta bort inlägget när han har läst det.

Kommentarer
Postat av: Jannice Lindell

Så hemskt att han vart av med jobbet!!!

2009-02-12 @ 23:43:43
URL: http://jannicelindell.blogspot.com
Postat av: Marika Ärlig

Hej Petra!

Så jäkla bra skrivet!

Kan inte annat än att hålla med! :)

2011-01-25 @ 14:53:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0