Myshelg med akutenhäng.

I fredags var jag ledig från jobbet då det var utbildningsdag för både dagis, fritids och förskoleklassens personal. Jag hade tänkt att vi skulle hitta på något mysigt tillsammans men alla mina ideér tog slut när alla mina förslag hade stängt. Mattias överaskade oss då med piccnic på hemlig ort och utflykten gick till Mörby slott eller nåja dess slottsruin i alla fall.
Jag har hört en del om spökena där men de höll sig gömda från solen och värmen.
 
Mina hjärtan på väg mot målet.
En första blick på närmare avstånd, imponerande.
Borggården.
Svindlande utsikt från ett av tornen
Det måste ha varit riktigt maffigt under sina glansdagar på 1600-talet.
 
Vi avrundade dagen med en god grillad middag och fredagsmys i bästa svensson anda. Alla var pigga och glada fram tills det var dags för Josefin att sova som då kräktes utan förvarning och blev helt utslagen och kräktes i stort sett konstant. Vi blev så pass oroliga att vi ringde 1177 som rådde oss att åka in akut på en gång. Eftersom jag inte kan ha uppsikt över Josefin som sitter bakåtvänt i baksätet fick storasyster Isabelle följa med hon med och hon var så duktig. Torkade kräks och svarade på mina oroliga frågor om hur Josefin verkade må där i bak till slut avbröt hon mina frågor med ett bestämt "Mamma när du hör något som låter som när man river i papper då har Josefin kräkts för då tar jag papper!" Ja vad svarar man på det?
Inlagda på barnakuten och fått börja ge liten Josefin vätskeersättning som hon tyckte var god fastän sköterskan sa att vanligtvis brukar det vara svårt att ge barn den.
Man hittade inget fel på Josefin så vi fick snart åka hem igen och trolig orsak var nog för litet vätskeintag under dagen.
 
Lördagen spenderade vi hemma förutom jag och stora tjejerna som åkte till ridskolan där Isabelle fick rida helt själv för första gången och jag behövde bara rycka in när det skulle travas för att få igång hästen i trav. Ett tjyvnyp han hästskrället att ge mig också men jag avvärjde desto fler.
Josefin sa bestämt att hon ville följa med till hästarna men sov när vi kom hem från stallet och hade så gjort sen strax efter att vi åkte så det var nog skönt för henne att storasystrarna försvann några timmar.
 
Såhär ser man ut i håret efter en natt med akutenhäng och ljuskänslig är man också.
 
Idag har Josefin varit sitt vanliga glada jag igen så då vågade vi oss ut på dagens planerade aktiviteter med kultur i fokus.
Först ett besök på evolutionsmuseets utställning zoologi som Isabelle velat sett sen vi var där i höstas med då på museet för palentologi(?) det var intressant att se världens fauna men något makabert emellanåt och jag måste säga att jag föredrar att se benen från dinosaurierna.
 
Sen tog vi flyget till Mallis! eller nåja det kändes lite så när man från borggården vid slottet blickade ned mot Linné trädgården i värmen.
Idag hade de familjedag på konstmuseet vid slottet och utanför hade de en sandlåda där man kunde bygga sitt eget slott.
 Tjejerna i färd med att bygga och dekorera.
Josefins
Tindras med den röda sjön och bron, Isabelles med silversjön, i deras fantasi fanns det ett vattenfall mellan de båda sjöarna.
'
Josefin kom på att hon inte var helt klar när hon hittade glasspinnarna.
Birgitta klockan.
Härliga tjejer!
Vackra domkyrkan
En liten del av slottet.
Ja vi byggde ju inte bara sandslott utan vi hittade en guldskatt också!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0