Semester

Igår kom vi hem från vår allra första husvagnssemester och det har varit jättemysigt så det är något vi garanterat kommer göra om igen, kanske redan i augusti och då vill jag gärna åka till Fulufjäll för att spana in Sveriges högsta vattenfall.

Den andra juli ringde klockorna för en av mina äldsta barndomskamrater och det var så roligt att få se Peter säga ja till sin Emelie. Emelies klänning var helt fantastisk det finns bara ett ord för den superfin! Bilden gör den verkligen inte sin rättvisa. Peter bodde granne med min mormor och är född 2 månader före mig så ja vi har väl känt varandra sen innan vi kunde prata kan man väl säga och en himlans massa rackartyg och lekar har det blivit genom åren när jag varit hos mormor.
Jag önskar Peter och Emelie ett varmt lycka till i framtiden och att de får ett långt lyckligt liv tillsammans!

Var också tvungen att ta ett bildbevis på min man som för första gången sedan vi blev tillsammans bar ett par riktiga finbrallor och så här grymt snygg är han i skjorta, jag önskar nästan att han hade någon form av kontorsjobb så att man kunde få se honom i skjorta betydligt oftare. Fast nä då skulle det ju bli vardagsmat ;-)



Så här fina var tjejerna även om det bara är Tindra som han fångas på bild här.


Jamen vår semester då undrar ni, ja jag ska berätta om den med. I söndags gick vi upp hyfsat tidigt och packade iordning och satte oss i bilen för att rulla iväg ned mot Kolmården vi hann inte ens köra en meter innan vi drabbades av en "olycka" på något sätt gled husvagnen av dragkulan och karbinhaken till säkerhetsvajern gick sönder. Jag blev ordentligt skärrad och frågade över vartenda litet "oljud" på vägen ned och fällde kommentarer som oj vad läskigt särskilt när vi blev omkörda av större fordon detta roade jag mig med tills Mattias fick nog och sa: Nej det är INTE läskigt! Vi kunde ju inte åka iväg utan att säkerhetsvajern var kopplad som den ska så¨det blev till att vänta tills järnaffären öppnade så var det lätt fixat.
Varför husvagnen gled av berodde på att Mattias glömt att släppa spärren på draget och bara vevat ned det över kulan, jag tror inte han gör om det igen.
Vårt första mål var Nynäs slott som jag verkligen kan rekomendera för er som har barn att besöka i sommar för de har en utställning vid namn "Älskas... ätas" men var beredda på att svara på en hel del frågor om ni tar er dit.


Hönorna med tupp strövade fritt runtom ladugårdsplanen

Slottet

Utanför den lilla glashyttan

Ån som slingrar sig in i skogen

På väg mot det vackra orangeriet som inhyste både café och trädgårdshandel där jag kärade ned mig i blandannat en anisisop som nu står på min önskelista till trädgården.

Ett vilsamt uterum nedanför orangeriet, jag vill ckså ha ett sådant.

Spanar på hönsen

Något av det första vi möttes av inne på utställningen "Älskas... ätas"

I ett annat hörn träffade vi på några griseknoar. Här borde jag ha anat mig till vad nästa del i utställningen skulle vara, det gjrde jag inte...

Hur förklarar man sådant här på ett pedagogiskt och bra sätt finns det något bra sätt? Jag gjorde mitt bästa tjejerna har varit informerade sedan länge vart maten vi äter kommer ifrån och de frågar ofta hemma vad det är vi äter för kött. Här blev sanningen väldigt svart på vitt och Tindra blev milt sagt upprörd för så här fick man inte göra med grisen... Hade hon varit äldre hade hon nog blivit vegeterian på studs.

Utanför utställningen hade de en jättefin lekpark med djur att sitta på där vi blandannat råkade på Mamma Mu.

Klart att man vill sitta på Mamma Mus runda rygg.

Tindra som allt som oftast går sin egen väg ville rida på en gris medans övriga tjejer som var där trängdes kring hästarna, fåren och korna. Till Paris, till paris, vill jag rida på en gris... 

Sammanfattningsvis tycker jag att man helt klart ska besöka Nynässlott i sommar om man har vägarna förbi för att njuta av slottsparken, ta en fika i orangeriet och framfrallt ta en sväng i utställningen "Älskas... ätas" som var väldigt fin trots att den var aningens makaber mellan varven men det man vill visa är hur människan nyttjat våra husdjur genom tiderna fast har man barn med sig får man ju vara beredd på en hel del frågor.

Efter utställningen styrde vi kosan vidare mot Kolmården och några kilometer innan stannade vi och slog läger för natten. Lexie tyckte det var väldigt märkligt och tyckte inte alls det här verkade som en bra idé tills vi tog fram det kära duntäcket då kröp hon snabt in under det och började dra timmerstockar.

Både måndag och tisdag spenderade vi inne på djurparken och det var verkligen skönt att vara där i två dagar för då gjorde det ingenting att tjejerna ville vara länge på ett ställe utan vi hann verkligen göra allt i lugn och ro utan stress. Men oj vilket flyt jag hade första dagen vi hade slagit oss ned vid ett bord och fikat och sedan när vi gått därifrån upptäckte jag att jag glömt kameran. Panik! Skyndar mig tillbaka till bordet där två pappor nu slagit sig ned men nej de hade inte sett någon kamera och de börjar hjälpsamt kolla efter den men jag förklarade att det var en systemkamera så de hade ju inte kunnat missat den när de slagit sig ned. Fans jävla skit, jag brukar alltid ha stenkoll på kameran eftersom den är mig väldigt kär hur kunde det bli såhär?
Chansade och går till tjejen som sålde glass och frågade om någon lämnat in en kamera och det hade det! Åh vad jag vill veta vem det var som var så ärlig och snäll som lämnade in den så att jag kan tacka ordentligt.

Vi hade tur med platserna på delfinshowen också första parkett båda dagarna och andra dagen satt vi allra närmast där delfinerna kommer upp en liten stund och ja vi var rätt nedstänkta efteråt till Josefins fasa hon som avskyr att bada.

Oj! Nostalgi det här trollet fanns även när jag var liten och troligen tröck jag det på magen för utan att veta det själv så bara viste jag att det skulle man göra. Det är därför Isabelle håller för öronen för det är inget skönsjungande troll

I väntan på att restaurang Safari ska öppna som vi kan rekomendera de hade god mat (till hutlöst pris men så är det ju på sådana här ställen) både västerbottenostpajen och den inkokta laxen rensades från tallrikarna viss skillnad från förra året då vi kastade mer än hälften av maten vi beställt på hamburgerhaket utanför delfinariet som vi verkligen inte kan rekomendera. 

Kan hålla flaskan själv när den är tom!

Så här nära var vi delfinerna frsta dagen.

Utsikten från den nya linbanesafarin (bilsafarin finns inte längre).

Somliga nannar kudde andra nannar sten.

Våghalsige Tindra kastar sig ut i nätet mellan de två tornen. Hua!

De har verkligen en jättefin lekpark som tar tid för alla leksugna att utforska så då är det bra med två dagar så man hinner se djuren också ;-)

Så här nära Delfinerna kom vi andra dagen då vi stod och knackade på portarna innan insläppet och sedan rusade mot de bästa platserna.

Alla tjejer fick plats hos trollen dag två, undrar om maken hade velat lämnat oss som bortbytingar?

Vi var ju tvungna att lyssna på sknsången igen.

Lexie åkte förstklassigt bak i bilen och var mycket nöjd med den höga placeringen.

På vägen hem från Kolmården körde vi över Nyköping, Mariefred, Strängnäs, Enköping, Härkeberga, Örsundsbro och sedan raka vägen hem.

Kan det bli mer svenskt? Gult rapsfält och ett blått linfält en underbar kombination, här befinner vi oss i närheten av Björnkulla där vi besökte en gravhög.

Det var ingen liten hög men klättringen var mödan värd för det var en vacker utsikt.

Tre tappra kämpar uppe på kullens topp.

Vår sista natt i husvagnen campade vi nedanför ett gravstensröse som låg bredvid slutetappen i en kanotled så det var ett fint ställe att bada på. Jag hade inte tid med sådant utan jag läste skyltar och man kan väl tycka att det är dags för en uppdatering av dem (obs. telefon nr:t). 

I Mariefred vandrade vi utanför Gripsholmsslott hit vill vi åka igen men utan hund så att vi kan gå in.

I Härkeberga besökte vi kyrkan och oj vilka målningar! Jag passade också på att tända ett litet ljus för mamma jag glömmer ju alltid att ta med gravljusen när jag har vägarna förbi Stavby men jag tror inte hon är så nogräknad över vart jag tänder ljuset huvudsaken är ju tanken bakom det. 

Utanför kyrkan fans det en loppis där jag fyndade en stor nysilver(?) bricka för 20kr, Mattias fyndade en ljudbok av Dan Brown för 50kr, Isabelle fyndade en massa smycken för 10kr och Tindra fyndade tre hästar för 10kr så alla var glada och nöjda.

Men vet ni vad? Borta bra men hemma bäst det stämmer verkligen för oj vad skönt att sova i sin hemmasäng!

Idag har vi bara varit hemma förutom en tur nu på kvällen till Vällen där Annika bjöd på bullar och jag tog mitt första dopp för i år och det var jätteskönt i vattnet.

Nej nu säger jag godnatt.

Kommentarer
Postat av: jannice lindell

vilken trevlig semester ni verkar ha haft de=) kul med bröllop med..

2011-07-18 @ 11:34:25
URL: http://jannicelindell.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0