Vårt nya sovrum.

Idag har vi varit på IKEA och köpt oss ett lager med lågenergilampor så att vi kan byta ut alla gamla elslukande glödlampor i nya huset. Vi passade även på att köpa några nya lampor till hall, vardagsrum och så en till Josefins rum. Sen blev det lite annat med men så är det väl för de flesta som åker dit att man hittar både det ena och det andra som man behöver eller inte ens visste att man saknat. För oss är det dock en rätt ny företeelse för innan nya IKEA i Uppsala invigdes så var det pest och ofta gick vi därifrån utan att ha handlat något.
 
Vi hade tänkt gått på evolutionsmuseet med barnen också men det var stängt vet inte om jag helt tagit fel på tid eller om de angett fel tid i annonsen jag läst till specialutställningen de har endast idag pga. att det är kulturnatt. Jättetråkigt tror att både jag och Tindra blev lika besvikna.
 
Efter den turen till stan bar det iväg ut till nya huset andra gången jag är där sedan det blev vårt i onsdags och det känns verkligen som att komma hem. Jag ÄLSKAR vårt nya hus jag känner sådant lugn där och framförallt äntligen bor vi på landet, närmare kan vi inte komma.
När vi köpt huset i Hallstavik var jag så orolig över att jag inte skulle trivas då jag bott ett år här tidigare och vantrivts så in i norden. Nu hade jag inte behövt oroa mig vi har haft sex bra år här i Hallstavik och jag har fått en fantasisk vän jag inte vill vara utan.
 
När vi kom hem till nya huset så visste vi inte riktigt vart vi skulle börja någonstans eftersom alla rum skriker och säger att de vill bli renoverade. Planen var ju badrummet men efter en närmare titt har mattias beslutat att det räcker att se över avloppet. På sikt ska badrummet slitas ut men det är ju ingen billig sak.
 
Vi satt där på golvet i vårt nya sovrum och funderade i tysthet vart vi i hela friden skulle börja när Mattias helt plötsligt far upp och börjar slita i linoleum mattan så hoppsanhej tydligen blir det renovering av vårt sovrum till att börja med. Jag han med att skrika "Stopp vi måste fotografera" innan han hann riva så mycket. Vi ska vara mer duktiga på att dokumentera vår renovering denna gång.
Ut åkte den hiskeliga gråblå och illaluktande linoleum mattan och under den hade man spikat massonitskivor vilka åkte samma väg, under allt detta gömdes ett vackert och obehandlat furugolv! Förr i tiden måste det ha varit statuts att använda så mycket spik som möjligt eller så led de bara av en allvarlig fetish för spik.
Imorgon fortsätter vi där vi lämnade idag och kanske att jag tillochmed kommer börja måla lite, kul jag tycker om att måla.
 
Ja onsdags ja! Det var en stor dag vi var pirriga och nästan lite fnittriga när vi var på banken för att få affären i hamn, äntligen! Efteråt hämtade vi barnen och sen åkte vi ut till huset och låste upp dörren för första gången en underbar känsla. Tanken var nu att vi nitiskt skulle gå igenom varje rum notera saker, mäta och fotografera.
Det blev inte ett foto taget, inget skrivet och inte heller något som blev mätt det hela urartade i någon form av upptäcktsfärd/skattjakt men oj så roligt och spännande. Vi har hittat så mycket fint, gamla nysilverbestick, BP kepsar, stenkakor, fotografier, gamla kapsyler och en himla massa annat. I´m in heaven.... 
 
Nu åter till vårt sovrum där jag bjuder på en liten rundtur.
Två stora fönster som vetter mott norr och öst.
 

Dörren där liten J står ska sättas igen, varför? Jo jag ser framför mig hur tre stycken tonnårstjejer kommer hem mitt i natten och ska ha lite nattamat då vill jag inte höra alltför mycket slammer ;-) Dessutom blir det en bättre planlösning i köket om den dörren sätts igen så det är en "winwin situation".
 

Det här kommer bli ingången till sovrummet till vänster finns en varsin rymlig garderob och till vänster kommer vårt egna badrum vara det är inte särskilt stort men det väsentliga får plats där ett bubbel/massagebadkar är ett måste. Rummet man skymtar är vardagsrummet.
 

.Garderoberna, jag är himlans nyfiken på om det är väl gömda spegeldörrar i huset eller inte.
 

Det framtida badrummet med ljusinsläpp från norr.
 

Åter till golvet vad gömmer sig här under tro?
 

Låt oss se efter, det börjar bra.
 

Isabelle har fått ta över fotograferandet och allt är nu ute och vi beundrar dagens arbetsinsats.
 

En närbild tog hon med ser ni alla spikhålen? Vansinne säger jag, vi fyllde nästan en hel burk med spik som det varit 200g räksallad i och ändå har vi några kvar att dra ur imorgon.
 
Kram på er!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Så roligt att du bloggar lite igen, väldigt roligt att få en skymt av ert nya hem! :)

Kramar

Svar: Kram själv! Ni får komma och fika sen =)
vimsigastemamman

2012-09-17 @ 18:21:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0